sahabat

Thursday, July 23, 2009

PAS bergelumang dengan DAPigs

Menyokong PAS bererti menyokong DAP. DAP menyokong PAS kerana ada agenda tersembunyi untuk melemahkan kuasa politik melayu/Islam.

Jika DAP berjaya menguasai politik melayu/Islam, akhirnya kita akan jadi seperti melayu Singapura - terus kehilangan kuasa politik.

PAS terlalu gila kuasa sehingga sanggup bersengkolol dengan DAP yang jelas dan nyata anti-Islam. Kepada orang yang jahil politik memang sukar memahami sikap berpura2 DAP menyokong Islam.

Sebenarnya tidak ada kejujuran langsung oleh DAP menyokong PAS. Lihat apa yang berlaku di P Pinang, wawaupun PAS ada seorang ADUN tetapi di pinggirkan oleh DAP.

Di Kedah pula, sentuh sahaja pasal BABI, DAP melenting 'menampar' muka PAS. PAS terpaksa tunduk menyembah LKS untuk perbetulkan keadaan.

PAS tunduk dan ikut kehendak dan rentak irama DAP dalam semua hal.

Orang melayu/Islam yang sayangkan bangsa, agama dan negara harus sedar, tolak PAS bererti menolak DAP.

13 comments:

MOHAMADAZHAN said...

salam. yaka menyokong pas menggadaikan melayu dan islam?

saya nak bertanya siapa yang menggadaikan Penang kepada Cina?

xperlu tgk jauh sampai singapore.

Carila sndiri kisah sebnar bagaimana penang dapat kat cina. bukan salah pas. tapi salah kerajaan ketika itu.

belajar lah dari sejarah.

sekian

PAS-PKR-DAPigs said...

Dimana saja negeri majoriti cina, maka cinalah yang berkuasa sama ada ekonomi atau politik. Sekarang P Pinang di kuasai oleh DAP.
Yang sedihnya, walaupun PAS ada seorang ADUN dipinggirkan oleh DAP. Ini terbukti DAP tidak ingin berkongsi kuasa dengan PAS.

Satu lagi contoh - Wilayah Persekutuan, sekarang sudah nampak jelas cina mahu berkuasa dengan bantuan PAS dan PKR.

Akhirnya seluruh negara melayu akan kehilangan kuasa politik nya.

Cina itu tetap cina, tidak kira cina DAP, MCA atau Gerakan - semua sama, tidak boleh diberi muka!
Akhirnya melayu kena pijak kepala.

Sharps Shooters said...

m azhan..

kerajaan dulu xde lak gadai semua pada cina..

tak macam skg ni .. DAPiglet perintah maka habis semua dia balun. Ape ko nak sokong sangat PAS ni?

dia bayar ko sampai tua ke?

GOMO said...

SALAM ZIARAH...
TERUSKAN PERJUANGAN BRO...

PAKATAN PEMBANGKANG INI HANYA MEMPERJUANGKAN BABI JE...

LeeSlimShady said...

Klau UmNO bukan setakat Babi tapi Bukit tinggi Dia Jual Kat Cina...Genting Highland Jual Kat Cina,Pulau Pangkor pun jual kat Cina..........

UMNO memang Kelempap !!!!!!!!

Perawi said...

http://idhamlim.blogspot.com/2009/07/nizar-pegang-lilin-kenyataan-media-adun.html

Sekadar bergambar di dalam gelap dengan memegang lilin pada malam 18 July dihadapan Wisma DAP setelah beberapa ucapan untuk memberi semangat kepada penyokong PR yang hadir. Jangan pula memutar belit gambar ini kononnya begitu dan begini....

Ekoran dari kematian secara misteri yang menggemparkan seluruh negara ke atas Setiausaha Politik kepada Exco Kerajaan Selangor di Bangunan SPRM Selangor, dan membawa kepada beberapa sidang media dan perhimpunan yang diadakan diseluruh negara termasuklah yang telah dianjurkan olah Pakatan Rakyat Negeri Perak yang dihadari oleh DS. Muhammad Nizar Jamaluddin dan saya sendiri..

Isu yang sedang dibicarakan ialah mengenai tindakan kami berada dalam majlis yang kononnya memperingati kematian Teoh Beng Hock dan memegang lilin dan dikaitkan dengan tindakan kami yang kononnya bercanggah dengan ajaran Islam.

Berkebetulan sebagai seorang Cina Islam saya rasa terpanggil untuk menjawab isu tersebutAkhbar Sinar Harian edisi pada hari ini pada perenggan pertama, kedua dan ketiga menyiarkan kenyataan seperti berikut :-

"Tindakan Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin memegang lilin semasa menyertai majlis berkabung bagi memperingati kematian Teoh Beng Hock baru-baru ini, adalah luar budaya Islam

Berikutan dengan itu saya suka untuk mengeluarkan beberapa kenyataan seperti berikut :-

1. Saya menafikan bahawa gambar dan majlis yang didakwa sebagai majlis berkabung bagi memperingati kematian Teoh Beng Huat seperti didakwa pihak diatas. Gambar tersebut dan upucara menyalakan lilin adalah semasa sesi Sidang Media pada jam 11.00pagi 17 July , bertempat di wisma DAP Ipoh. Sidang Media tersebut dianjurkan oleh Skretariat Pakatan Rakyat yang dihadiri oleh sekitar 20 ADUN PR dan pimpinan tertinggi parti.

2. Memegang lilin dan Colok bagi orang cina adalah budaya nenek moyang yang sudah turun temurun diamalkan. Kebetulan saya adalah bekas penganut agama Buddha selama 22 tahun sebelum memeluk Islam, saya ingin jelaskan bahawa menyalakan lilin adalah budaya yang diamalkan oleh bangsa kami turun temurun malah ia menjadi amalan kepada penganut Islam di negara China. Sebab itulah jika kita berkunjung dimana-mana mesjid di China kita pasti akan dapat membeli colok yang dijual dimesjid.

Semasa sembahyang hari raya puasa atau haji, jangan terkejut bila kita menyaksikan kumpulan Imam dan Persatuan Islam serta AJK Mesjid berbaris masuk ke dalam mesjid dengan memegang colok yang dinyalakan sambil mengalunkan takbir hari raya, dan sebelum melangkah masuh ke dewan sembahyang colok itu ditinggalkan diluar (saya ada koleksi gambar mengenai upucara ini).

3. Kami sama-sama memegang lilin sebagai menghormati acara selingan yang diadakan dalam sidang media itu dan bukannya bertafakkur seperti yang diminta. Sebelum ini sudah sekian banyak teman bukan muslim yang menghormati upucara membaca doa dan pelbagai majlis.

4. Saya mempersoakkan kenapa perkara ini diperbesarkan termasuk oleh Bapak Prof kita yang nampaknya berat sebelah dalam menilai perlakukan oleh pemimpin Pakatan Rakyat. kenapakah pokok persoalan asal yang lebih besar yakni tindakan menghilangkan nyawa yang merupakan hak Allah tidak dipersoalkan. Sepatutnya soal itu didahulukan dalam perkara ini.

5. Saya takut nanti pihak berkenaan nampak berani berkokok dalam masa lain melibatkan pemimpin UMNO senyap dan, "punggung penuh dengan najis".

6. Banyak lagi tindakan dan perlakukan pemimpin UMNO yang mengaku beragama Islam wajib ditegur olweh Bapak Prof. Kenapa hanya berdiam diri. Paling besar dalam persoalan upucara di Tugu negara yang telah difatwakan.

7. Saya berharap penjelasan ini meredakan suasana resah yang segaja menimbulkan firnah kepada kami serta tidak mustahil mengelirukan ahli PAS dan penyokong pakatan Rakyat.

Allahu Aklam....

Kenyataan media pada 20 July 2009

Drs.Khalil Idham Lim,
ADUN Titi Serong
Ketua Penerangan PAS Perak

Perawi said...

Saya ingin bertanya kepada mereka yang terlalu ghairah mengharamkan dan mengistiharkan semua amalan yang tidak difahami mereka sebagai luar dari Islam, apakah mereka faham implikasi kenyataan dan dakwaan mereka ini? Sekiranya menyalakan lilin adalah upacara ibadat Kristian dan orang Islam haram melakukannya, berapa ramai telah sesat apabila menyalakan lilin semasa ‘black out’ atau terputusnya bekalan elektrik di rumah pada waktu malam? Silap-silap yang menuduh sendiri pun pernah melakukannya. Berapa ramai pula peniaga Islam yang telah bersubahat dengan menjual lilin di kedai mereka? Kecuali dijual dengan notis bukan untuk dinyalakan!

Dewasa ini ada juga ‘Aroma candle’ yang dijual dipasaran. Lilin beraroma ini dinyalakan untuk menghasilkan bau-bauan wangi dan menggantikan amalan orang Melayu dahulu yang membakar setanggi dan kemenyan. Adakah, mengikut pandangan bijak pandai ini, yang kelihatan amat kurang bijak pada masa ini, bahawa aroma candle ini juga haram?

Maka adakah kerana gereja membunyikan loceng maka ummat Islam diharamkan menggunakan loceng? Adakah perlu kita mengharamkan bunyi loceng di sekolah-sekolah, kereta bomba dan basikal penjual aiskrim? Mungkin juga perlu sekiranya otak kita sebeku aiskrim yang dijual!

Oleh kerana tanda salib itu adalah tanda agama Kristian, maka adakah semua yang menyerupai salib, seperti tanda campur ‘+’ dan huruf ‘t’ perlu juga kita haramkan dari penggunaan ummat Islam? Dan seterusnya jalan yang berbentuk simpang empat perlu diharamkan kerana apabila dilihat dari udara kelihatan sebagai salib?

Pemikiran yang sebegini tidak selari dengan kaedah mengharamkan sesuatu atas sebab ‘lizattihi au lighairihi’. Sabaliknya ianya hasil dari pemikiran yang terlalu phobia dan defeatist. Inilah punca mengapa ummat Islam satu ketika dahulu digalakkan menjauhkan diri dari semua perkara, “kerana takut tergelincir” sedangkan menjauhkan diri dari semua adalah dengan sendirinya suatu kegelinciran. Pemikiran sebegini ingin ummat Islam mengasingkan diri dan terasing dengan sendirinya dari keterlibatan masyarakat umum. Ummat Islam akan hanya mampu bercampur dan bersatu sesama sendiri serta memimpin hanya untuk masyarakat muslim. Mungkin inilah maksud yang tersirat.

Mungkin sekiranya DS Nizar pegang lampu pelita minyak gas ianya akan dilihat ‘ok’ oleh mereka ini.

Sebenarnya majlis ‘candle light vigil’ merupakan upacara simbolik dewasa ini yang dilakukan di seluruh dunia untuk menzahirkan penungguan dan harapan dalam keadaan yang diselubungi kegelapan. Sepertimana amalan melepaskan merpati sebagai simbol inginkan kebebasan dan kedamaian, memotong riben amalan simbolik upacara perasmian, memotong kek amalan simbolik upacara ulang tahun dan sebagainya, amalan ‘candle light vigil’ telah menjadi amalan simbolik antarabangsa untuk menunjukkan penungguan, harapan dan kemenangan. Ianya bukan majlis peribadatan dan tiada kena mengena dengan peribadatan Kristian atau Buddha atau Hindu. Lainlah kalau lilin dinyalakan dan diletakkan di ’altar yang berbentuk ketuhanan sambil disertakan dengan upacara sembahyang. Sila baca juga kenyataan media Drs. Khalil Idham Lim, ADUN Titi Serong berkenaan isu ini.

WaLlahu ’Alam
Khalid Samad
◘ Member of Parliament for Shah Alam ◘ 6C, 3rd Floor, Blok 1, Worldwide Business Centre, Jalan Tinju 13/50, Seksyen 13, Shah Alam, SELANGOR ◘ Tel/Fax:0355198117

Perawi said...

Wuuuuu...malu aku dgn Lee Slim Sandy....siapa jual Johor jadi Singapore ke2. Bodoh natang penyokong UMNO ini. Org singpore satu-satu kena beli....org UMNO kaya sebab banyak rasuah. Org melayu kampung merana, miskin - harap minta duit insan. Bandar cyber konon, habis dipulum rakyat sinagapore

Perawi said...

Iskandar...ohh bandar iskandar tak lama lagi luputlah engkau dari peta johor...tunggu jabatan kedua. lepas tu, johor tak perlu jabatan lagi sebab sudah dijual kesingapore. berdirilah negara singapore kedua...bodohnya melayu umno

Mesra Sokmo said...

AHAD lepas saya telah membayangkan seorang tokoh MIC akan mengikut jejak bekas Naib Presiden MCA, Chua Jui Meng untuk menyertai PKR. Saya membayangkan tokoh MIC itu akan berbuat demikian selepas kongres parti berkenaan, paling lewat.

Apabila saya melepaskan posting mengenai kemungkinan itu ramai juga yang jeling dan jeler kepada saya. Mereka tidak percaya dan menuduh saya kreat cerita, termasuk juga sesetengah ahli PKR sendiri.

Beberapa komen masuk dan turut menempelak saya. Tetapi saya tidak lepaskan kerana kritikan berbentuk emosional dan pengomen itu tidak mampu menjangkau pelangi politik Malaysia.

Namun hari ini apa yang saya bayangkan telah mejadi kenyataan. Tokoh MIC itu nampaknya tidak menunggu lama terus membuat keputusan sebelum kongres partinya. Tokoh yang dimaksudkan itu ialah Naib Presiden MIC, SS Subramaniam.

Subramanian menjadi naib presiden MIC selama 20 tahun dan juga bekas anggota Parlimen Segambut. Beliau juga merupakan tokoh kanan MIC penting di Kuala Lumpur dan Selangor. Ekoran penyertaannya itu lebih 10 cawangan MIC dibubarkan melibatkan keahlian seramai 1,700.

Pengumuman kemasukan SS Subaramanim ke dalam PKR itu diumumkan oleh Penasihat PKR, Anwar Ibrahim dalam satu majlis khas di Kampung Medan petang ini.

Dengan kemasukan tokoh kanan MIC itu , PKR terus mendapat semangat dan kekuatan baru. Secara tidak langsung juga penghijrahan Subramaniam itu memberi pukulan kepada MIC terutama s Samy Vellu yang semakin tidak popular di kalangan masyarakat India negara ini.

Apakah dalam masa terdekat ini PKR akan menerima seorang lagi tokoh politik berkelas negawaran? Jikalah negawaran terbilang ini yang dibuang oleh Umno menyertai PKR jawabnya UBN semakin goyah dan goyah. Selamat berjuang kepada Subramaniam dan kita menunggu perkembangan seterusnya.

CUPING MERAH said...

kalo bab2 jual tanah ko tanya sendiri la ko pynya kepala..

pulau pinang tanah melayu hilang zaman siapa?

genting highlang tu sapa yang pada cina

lagi sebiji pulau dah jual kat cina ..sapa punya kerja

umno laaa..

PaKMie said...

Salam....

actikel yang baik...Slmt berjuang demi kebenaran...
Asalamualaikum dan salam sejahtera.

Salam singgah....Tq kerana melayari Pakmie.blogspot.com

setapa said...

Pasai apa pulak orang umngok nak melentig.Sepatutnya mereka merasa megah dan bangga kerana duit minyak,hasil cukai,tanah,telah pun diberi umngok kepada mereka.Tak payah mereka nak melenting dengan PR.Nikmatilah hasil yang mereka dapat dan duduk diam-diam.Pergilah melancong keluar negara dengan keluarga.Jangan dok pikir masalah negara.Duit dah dapat,harta pun banyak,cukai tak kena, buat apa nak buang masa melayan orang-orang PR.Akhir tahun dapat bonus pulak dari kerajaan 1Malaysia.Kan seronok hidup didunia ini.Orang susah biarkan saja.Pandai-pandailah mereka nak hidup.Nanti semua orang jadi kaya sapa nak jadi kuli pulak.Kerajaan nak buat apa pun kita peduli apa.Nak buat ISA ke,nak buat 1malysia ke.Bukan umngok yang kena.Orang PR saja yang kena.Kerajaan ni baik pilih orang PR saja .Negara kita kaya tak payah nak sibuk pasi minyak naik,barang naik,insuran kenderaan naik,bayar saja la...